Off the Record

Hoewel ik zeer regelmatig een Ako of Bruna binnenstap, heb ik het nieuwe muziekblad Off the Record nog niet in de schappen zien liggen. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit initiatief van popjournalist Jean Paul Heck al het licht had gezien, maar het was geen wonder dat ik Off the Record nog niet had aangetroffen: het eerste nummer van dit tweemaandelijkse magazine verschijnt pas begin maart. Uitgever BCM (bekend van special interest bladen als Jazzism, Voetbal Magazine, Duik Magazine en De Hoefslag) heeft er in ieder geval het volste vertrouwen in: ''Het wordt een blad waarin alles samenkomt: muziek, film, cabaret en games. Off The Record gaat dit enorme gat in de entertainmentmarkt binnenkort glansrijk opvullen."

Kersverse hoofdredacteur Jean-Paul Heck krijgt hulp van onder andere Leon Verdonschot, Amanda Kuyper (NRC), Britt Stubbe (Nieuwe Revu), Gijsbert Kamer (Volkskrant), Jan Douwe Kroeske, Bart Wijlaars (Telegraaf) en Jan Vollaard (NRC). Platenketen Van Leest wordt sponsor. De nadruk zal komen te liggen op de grote namen: "binnen het huidige aanbod van muziek- en entertainmentbladen, is er weinig ruimte voor het mainstream product. Daar zal Off The Record verandering in brengen." Opvallend is verder dat Van Heck in een interview met 3voor12 meldde alleen positieve recensies te publiceren. "Wij hoeven consumenten niet te vertellen wat vreselijk is. Dat weten ze al, of lezen ze wel in andere media." Er wordt gestart met een oplage van 40.000 exemplaren en de bedoeling is dat dit aantal tegen het einde van dit jaar is opgelopen tot 65.000.

Ferme taal, hoewel ik me afvraag hoeveel mensen zitten te wachten op een tijdschrift met alleen maar jubelverhalen en (vertaalde) interviews met gerenommeerde artiesten (in het eerste nummer bijvoorbeeld Lenny Kravitz, Moby en Nick Cave) die zo mainstream zijn dat ze moeiteloos de overstap maken naar de opinie- en vrouwenbladen, glossy's en andere bladen. Maar goed, nog een paar weken geduld dus... (bron & bron)

peter Dinsdag 19 Februari 2008 at 12:55 am | | overig

drie reacties

Ik meen dat het de NY Times of de NY Post is die al eeuwen lang alleen maar positieve recensies publiceert. Eigenlijk ook best een goed idee.

Storm, (E-mail ) (URL) - 19-02-’08 07:23

ik vertrouw alleen negatieve recensies.

doet me denken aan de Cinefeel een arthouse-dvd blaadje wat je bij de betere videotheek kan krijgen. Alles wordt aangeraden (zelfs als er, dat wel, eerst wat kritische noten zijn gekraakt “maar TOCH de moeite waard”
..

Ludo, - 19-02-’08 10:10

Tja, ik heb dat blaadje inmiddels ter promotie bij van Leest meegekregen, en dat valt toch wel tegen hoor. Ik zie het meer als de tegenhangen vad het Free Record Shop blaadje (wat gratis is): Geen kritische noot te bekennen. Pure reclame, alleen op glossy papier en tegen 3,99 euro (!). Nee laat maar.

Marcel, - 16-03-’08 13:46
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.