Frizzle Sizzle

De allereerste editie van het Eurovisie Songfestival vond plaats op 24 mei 1956, met een line-up van zeven landen: België, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, West-Duitsland en Zwitserland. De Zwitserse zangeres Lys Assia won toen met het liedje 'Refrain'. Een jaar later sleepte Nederland de eerste plaats in de wacht (Corry Brokken met 'Net als toen'), en ook in 1959 (Teddy Scholtens 'Een beetje'), 1969 (Lenny Kuhr met 'De troubadour') en 1975 ('Ding-a-dong' van Teach-In) was het raak. En eigenlijk was de koek vanaf dat moment wel zo'n beetje op.

De Nederlandse inzendingen eindigden de daaropvolgend tien jaar steevast in de middenmoot en in 1986 werd besloten om het over een andere boeg te gooien en eens een fris meidengroepje in te zenden: Frizzle Sizzle. Een echt Goois vriendinnengroepje, bestaande uit Laura Vlasbom, haar zus Karin Vlasblom, Mandy Huydts en Marjon Keller.

De meiden zongen begin jaren tachtig in 'Kinderen voor Kinderen', en besloten in 1985 - toen ze te oud waren geworden voor het kinderkoor – als kwartet onder de noemer The Sweet Society verder te gaan. Aanvankelijk stond er vooral jazz op het repertoire en aangemoedigd door Mandy's vader Jan Huydts, directeur van het conservatorium in Hilversum, maakten Laura, Karin, Mandy en Marjon serieus werk van hun muzikale carrière. Tijdens een van hun optredens stonden producers Jochem Fluitsma en Eric van Tijn in de zaal en zij zagen het helemaal zitten met het viertal. Maar dan moest het muzikale roer wel om - met jazz beland je immers niet in de Top 40. En een gimmick is ook altijd mooi meegenomen: kleurige rokken en optredens op blote voeten.

Een jaar later nam de inmiddels tot Frizzle Sizzle omgedoopte groep met de door Fluitsma & Van Tijn geproduceerde liedjes 'Alles Heeft Ritme' en 'Eenmaal Jong' deel aan het Nationale Songfestival; hun liedjes belandden op respectievelijk de eerste en de tweede plaats tijdens de nationale voorronde zodat ze in mei 1986 naar het Eurovisie Songfestival in Bergen-Noorwegen afreisden. Echt succesvol was Frizzle Sizzle niet: ze bleven steken op de 14e plaats, ver achter de Belgische winnares Sandra Kim ('J'aime la vie').

De rest van het jaar werd gesleuteld aan het debuutalbum 'First Date' (dat in 1987 zou verschijnen) en een nieuw imago (wat meer streewise, om eens een goed Nederlands woord te gebruiken). De eerste single 'nieuwe stijl' 'Never Give Up' flopte, maar het daaropvolgende 'Talk It Over' werd een grote hit en later dat jaar sleepten de meiden zelfs een Zilveren Harp in de wacht. De belofte werd niet ingelost: de singles 'Second Chance', 'Treat Me Good' en 'Around And Around'  deden vrij weinig en in 1989 viel Frizzle Sizzle uit elkaar.

Gelukkig kwam het met de Frizzle Sizzlers helemaal goed: Laura Vlasblom ging verder als solozangeres, timmerde aan de weg met diverse formaties (waaronder West Coast Baby en Airforce), speelde in musicals en is nu vooral actief als 'stemartiest' voor talloze animatiefilms. Mandy Huydts probeerde het eveneens solo; ze vormde samen met Franky Rampen (alias Justian) in de jaren negentig een duo, was een van de 'Frogettes' (achtergrondzangeressen van René Froger) en leende haar stem aan een groot aantal tekenfilms en -series. Ook Marjon Keller zette een carrière op poten dankzij haar stem en ongetwijfeld heb je haar wel eens gehoord: ze is namelijk de vaste stem van RTL4 en spreekt talloze commercials, jingles en allerhande promo's in. Verder is zij voice-over van uiteenlopende RTL-programma's en documentaires. Karin Vlasblom, tot slot, probeerde het als presentatrice, begon later een lingeriewinkel en woont sinds 2005 in Spanje.

Het eerste en enige Frizzle Sizzle-album 'First Date' heeft spijtig genoeg de tand des tijds niet heelhuids doorstaan. De elf nummers (inclusief het enigszins uit de toon vallende 'Alles Heeft Ritme' en een Engelse versie hiervan) klinken nogal gedateerd en weten bijna 25 jaar na dato nauwelijks nog te beklijven. Dat Fluitsma & Van Tijn het album hebben geproduceerd en het merendeel van de tracks geschreven, zorgt ervoor dat de sound nogal eenvormig is en vrijelijk inwisselbaar met andere groepen waar het producersduo in de jaren tachtig bij betrokken was (zoals Mai Tai, Caught in the Act en de Dolly Dots). Om nog maar te zwijgen over de onbenullige songteksten. Formule-matig? Ach. Dat deden Stock, Aitken & Waterman in Engeland toch ook? Maar het klinkt nu alsof 'First Date' een saaie bedoening is, en zo erg is het ook weer niet: 'Second Chance', 'Talk It Over' en 'Never Give Up' laten zich bijvoorbeeld enthousiast meetikken en voeren je onweerstaanbaar mee naar de jaren tachtig, toen je nog onbekommerd de blits kon maken met een zweetbandje, een jojo, getoupeerd haar en een legging. Oftewel, nostalgie ten top!

Luister zelf: Frizzle Sizzle - 'Second Date' (128 kbps, 34 MB, inclusief hoezen - en hier een WeTransfer-link. Als je overigens een betere bitrate in de aanbieding hebt, graag!).

arnold Donderdag 04 Maart 2010 at 12:49 am | | 80s
Gebruikte Tags: ,

Eén reactie

Ik heb de dames een keer mogen aanschouwen op de Firato.
Onaantastbare, mooie meiden dachten mijn vriend en ik, die net zo oud waren als zij.
Maar wat een gekke wijven waren dat (heel positief bedoeld)!
Géén sterallures, gewoon aanspreekbaar en spontaan.
En tijdens het optreden voor de radio, gewoon gekke bekken trekken tijdens het zingen.
Geweldige ervaring!!

Peter Dekker, (E-mail ) - 04-03-’10 16:48
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.