Between

Vriendin Eva kent haar pappenheimer. Afgelopen weekend verraste ze me met de bijzonder fijne compilatie ‘Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Music 1972-83’ (inclusief een prachtig en verhelderend boekje). Ik wist dat de dubbelaar een maand of wat geleden was verschenen op het Soul Jazz Records-label, maar vond ‘m eigenlijk net iets te duur. Gelukkig had vriendin Eva geen last van dergelijke financiële obstakels en zo luisterden we op een zonnige zondagavond naar Can, Faust, Popol Vuh, Amon Düül II, Harmonia en noem het maar op. “Dit is niet echt… krautrockerig’’, zei Eva op een gegeven moment. “Wel erg mooi. Waar luisteren we naar?’’

‘Devotion’ van Between klinkt inderdaad nog net zo origineel en bijzonder als bijna veertig jaar geleden. De groep werd in 1970 opgericht door Peter Michael Hamel (1947) en concentreerde zich voornamelijk op wereldmuziek, gecombineerd met lichte avant-garde- en krautrock-elementen. Hamel was een groot bewonderaar van Karlheinz Stockhausen en de Amerikaanse minimalisten Terry Riley en La Monte Young en was daarnaast gefascineerd door allerhande exotische landen en culturen. Een fascinatie die hij deelde met de Argentijnse gitarist Robert Detree, de klassiek opgeleide hoboïst Robert Eliscu (die trouwens ook te horen is op de legendarische Popol Vuh-lp’s ‘Hosianna Mantra’ en ‘Seligpreisung’) en de Amerikaanse percussionist Cotch Black.

Between heeft tien jaar bestaan en bracht in totaal zes albums uit. Hoogtepunt in hun oeuvre is het in 1973 verschenen 'And the waters opened', dat op een prachtige manier een brug slaat tussen verschillende culturen. Het titelnummer begint met pulserende en rondzingende klanken, langzaam aanzwellend tot een orkaan van vervreemdende geluiden. Na zo'n vijf minuten duikt er een oosters ritme op en verandert de track in opzwepende tribalpercussie, waarbij op de achtergrond mantra's worden gezongen en gitaar, fluit en synths opduiken. De tweede track, 'Uroboros', kent eveneens een mystieke sfeer en exotische ritmes - alsof je op de rug van een kameel dromerig door de woestijn schommelt. Het hypnotiserende 'drone'-achtige 'Syn' is een meditatief rustpuntje, dat een prelude lijkt voor het ronduit prachtige en betoverende 'Devotion', met piano, kerkorgel en Indiase mantra’s. 'Happy stage' valt te beschouwen als een op muziek gezet Oosters sprookje, terwijl 'Samum' naadloos aansluit op het titelnummer.

'And the waters opened' heeft bijna veertig jaar na dato nagenoeg niets van zijn overrompelende exotisme verloren. Luister zelf (192 kbps, 60 MB. Hier een WeTransfer-link voor de liefhebbers).

Peter Michael Hamel is overigens nu Hoogleraar Compositie in Hamburg en geniet faam als oprichter van het Freies Musikzentrum München en als componist van kamermuziek, opera’s en tal van symfonieën (waaronder ‘Shoah’, over de holocaust). Hij schreef verder diverse door Jung geïnspireerde psychoanalytische boeken over muziek.

Admin Maandag 05 Juli 2010 at 5:07 pm | | krautrock

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.