Za Frûmi

Muziek bezit de kracht om sloten te forceren en werelden te openen. Want waarom naar zielige liefdesliedjes luisteren van een of andere kwelende zanger die allang weer een ander schatje achter de coulissen heeft klaarstaan? Waarom jezelf wentelen in het alledaagse als je ook op verkenning kunt gaan in een andere dimensie, waar talloze werelden wachten om ontgonnen te worden?

Neem nu Simon Kölle en Simon Heath. Onder de noemer Za Frûmi hebben de twee Zweden zeven albums uitgebracht, die door hun kleine onafhankelijke Zweedse label Waerloga Records worden omschreven als 'melodic mood music from a dark fantasy setting'. Fantasymuziek dus, hoewel deze benaming Za Frûmi wel wat te kort doet. Kölle en Heath pakken het namelijk grondig aan en hebben een geheel eigen wereld gecreëerd, waarbij ze zich hebben laten inspireren door de Lord of the Rings-trilogie van J.R.R. Tolkien en dan met name door diens verhalen over de Uruk-Hai, een door de snode tovenaar Saruman gefokt orkenras.

'Za shum ushatar Uglakh' (uit 2000) was de eerste kennismaking met de wondere wereld van Za Frûmi: een conceptalbum over de avonturen van een groep orken, geleid door de legendarische Uglakh, en hun strijd tegen de machtige vampier Ismael. En alsof dat nog niet intrigerend genoeg is, bevat het album tal van dialogen in het orks. Wat op het eerste gehoor overkomt als een rare verzameling keelklanken, is namelijk een heuse taal (de zogenoemde Zwarte Spraak, om precies te zijn). In het cd-boekje tref je keurig een vertaling aan.

'Za shum ushatar Uglakh' is dankzij de tot de verbeelding sprekende geluidseffecten, het onheilspellende tromgeroffel, de dramatische finale en bovenal het intrigerende concept een geweldig en uniek album. Dat de synthesizers redelijk goedkoop klinken en de melodielijnen nogal simpel zijn - ach, je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Love it or hate it.

(Overigens lijkt de muziek op het Za Frûmi-debuut enigszins op de 'dark dungeon'-sound waarmee de Noor Håvard Ellefsen - beter bekend als Mortiis - in het begin van zijn carrière furore zou maken, hoewel hij later een compleet andere muzikale richting uit zou gaan.)

Op 'Tach' (2001) bezoekt het gezelschap van Uglakh de sjamaan Shakapon, die de orken op een queeste stuurt naar een geheimzinnige grot, een heilig meer en een verlaten stad, waar volgens een eeuwenoude overlevering magische botten zijn te vinden . In tegenstelling tot het debuut stelt 'Tach' enigszins teleur: het album is grotendeels instrumentaal (met slechts af en toe wat gebrul in het orks), waardoor de nadruk nog meer komt te liggen op de soms niet al te sterke composities.

Met 'Legends Act 1' (2002) sloegen Simon Kölle en Simon Heath een andere weg in. Deze keer staan niet de belevenissen van ork Uglakh centraal, maar is het album veeleer te beschouwen als een muzikale reis door de mythes en legenden van het uitgestrekte en wonderlijke Za Frûmi-universum. De nummers (met welluidende titels als ‘Azoot Oh' Khan’s Keep’ en ‘The Olog Forest’) zitten nu wél goed in elkaar, inclusief sfeerverhogend koorwerk. 'Legends Act 2 – Vampires' (2003) concentreert zich op de levens van twee legendarische vampiers: Jakesh en Rianjii (uitgebreide informatie vind je wederom in het cd-boekje). Het resultaat is een duister hoogtepunt in het Za Frûmi-oeuvre, met zelfs wat Oosterse elementen.

En voor wie benieuwd was naar de avonturen van Uglakh (het tweede deel in de  Za Frûmi-sage eindigde namelijk met een gigantische cliffhanger), kwam het groots opgezette 'Shrak ishi za Migul' (2007) als geroepen. Kölle en Heath riepen de hulp in meer dan twintig stemacteurs om het complexe verhaal tot leven te brengen (met als gevolg dat de muziek jammer genoeg wel wat ondergesneeuwd raakte). Een jaar later verschenen 'Legends Act 3 - Cults' en 'Legends Act 4 - Orders', die handelen over de vele buitenissige religies en vreemde ordes in de wereld van Za Frûmi.

 Simon Kölle en Simon Heath werken momenteel aan 'Legends Act 5', en daarnaast ontpopt vooral Kölle zich als een bezig baasje: hij timmert solo aan de weg (met de projecten Musterion en Abnocto), componeert voor (arthouse)films en diverse tentoonstellingen en schrijft korte verhalen en toneelstukken (die hij zelf ook regisseert). Uitgebreide informatie over de achtergrond en beweegredenen van Kölle en Heath vind je in twee inzichtelijke interviews op Heathen Harvest: deel 1 - The Gathering of the Tribes en deel 2 - The Magus.

Luister, terwijl je je door deze twee lijvige artikelen worstelt, ter kennismaking naar 'Za shum ushatar Uglakh' (320 kbps vbr, 86 MB - hier een WeTransfer-link) en ontdek de wereld van Za Frûmi - dat er nog maar vele werelden mogen volgen!

Za Frûmi-discografie

Za Frûmi Saga
2000 - Za Shum Ushatar Uglakh
2001 - Tach
2007 - Shrak Ishi za Migul

Za Frûmi Legends
2002 - Legends Act 1
2004 - Legends Act 2 - Vampires
2008 - Legends Act 3 - Cults
2008 - Legends Act 4 - Orders

Overig
2005 - A Tribute to Uglakh

2009 - The Box (alle albums bij elkaar, plus een cd met extraatjes)

arnold Woensdag 07 Juli 2010 at 11:44 pm | | weird
Gebruikte Tags: , , , ,

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.