Joop Stokkermans

Zeker drie generaties zijn opgegroeid met muziek van de componist en pianist Joop Stokkermans, die op 25 oktober op 75-jarige leeftijd overleed.

In de jaren zestig schreef en componeerde hij diverse inzendingen voor het Eurovisie Songfestival (waaronder ‘Katinka’ voor De Spelbrekers en ‘Morgen’ voor Ronnie Tober), hoewel deze eigenlijk stuk voor stuk flopten. Meer succes had hij met zijn muziek voor jeugdseries als ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen’ (1972), ‘Ti-ta-tovenaar’ (1972), ‘Q & Q’ (1974) en ‘’De Bereboot’ (1976).

Daarnaast componeerde hij hits voor D.C. Lewis (‘Mijn gebed’), schreef hij muziek voor uiteenlopende musicals en was hij actief in de reclamewereld. Stokkermans was verantwoordelijk voor de deuntjes van onder meer Kips Leverworst (‘Liever Kips Leverworst’), Douwe Egberts Koffie (‘Altijd weer een gezellig moment’) en Venz Hagelslag (‘Het hagelt, het hagelt’). (Een behoorlijk compleet overzicht van Stokkermans’ bijzonder lijvige oeuvre vind je hier.)

Tussen alle bedrijven door vond Stokkermans ook nog de tijd om enkele solo-albums op te nemen: ‘The Magic Of The ARP Synthesizer’ (1970), ‘Eternal Cycle’ (1976), ‘Hommage’ (1982) en ‘Idylle’ (1997). Niet al te schokkende albums waarop de Hilversumse componist bekende klassieke stukken van onder anderen Bach, Beethoven, Mozart en Satie onder handen nam en voorzag van een easy listening-sausje. 

Het opvallendst is zijn solodebuut ‘The Magic Of The ARP Synthesizer’. Stokkermans en programmeur Roddy de Hilster leefden zich voor dit album uit op een modulaire ARP 2002. De bewerkingen van Bach, Burt Bacharach, Gilbert Bécaud en Tsjaikovski zijn alleraardigst, hoewel ze vooral door de arrangementen van orkestleider Bert Paige wel wat braafjes klinken. Het leukste zijn de vier eigen composities van Stokkermans, die zich kunnen meten het werk van synthesizerpionier Jean-Jacques Perrey. Het is jammer dat Stokkermans in de jaren die zouden volgen niet wat meer met het elektronische genre heeft gestoeid – ik vraag me wat er zou zijn gebeurd als hij in de weer zou zijn gegaan met bijvoorbeeld een Moog Modular…

Maar goed, luister zelf: ‘The Magic Of The ARP Synthesizer’ (320 kbps, link is beperkt houdbaar). En vergeet vooral niet de achterkant van de lp-hoes te lezen, waarop je een bijzonder uitgebreid (en enigszins kazig) introductieverhaal vindt over ‘dit magische apparaat’. Want: ‘[…] tenslotte moeten wij met z’n allen leven in die wereld van vandaag, dus ook in die wonderlijke wereld van de ARP-Synthesizer.’

Admin Maandag 12 November 2012 at 11:47 pm | | elektronisch
Gebruikte Tags: ,

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.