Qntal

Middeleeuwse electro, met een snufje Renaissance - zo zou je de muziek van de Duitse formatie Qntal met een beetje goede wil kunnen omschrijven. 'Qntal IV - Ozymandias' is (zoals de titel al doet vermoeden) het vierde album van zangeres Syrah (Sigrid Hausen), multi-instrumentalist Michael Popp en geluidskunstenaar / producer Philipp Groth. Qntal laat zich inspireren door uiteenlopende middeleeuwse liederen en gedichten (in het Engels, Latijn en oud-Duits), en geeft hier een moderne draai aan door gebruik te maken van samplers, synths en drumcomputers. Hun vorige album ('Qntal III') vond ik wat gladjes en Celtic Myst-achtig, wat denk ik vooral te maken had met het vertrek van Ernst Horn, die zich volledig wilde richten op Deine Lakaien en daarnaast inmiddels stevig aan de weg timmert met zijn project Helium Vola.

Wat opvalt aan 'Qntal IV' is de variatie; niet alleen komen er allerlei talen voorbij zetten (hoewel het Duitse accent van Syrah in onder meer de Engelstalige openingstrack 'All for One' wel heel erg prominent doorklinkt), de 13 tracks bieden voor elk wat wils: sfeervolle Dead Can Dance-achtige nummers (zoals het wonderschone 'Remember me'), vrolijke middeleeuwse deuntjes ('Cupido') en stampende dansvloervullers (zoals het uit de Carmina Burana stammende 'Flamma'). Nog steeds mis ik een scherp randje, maar desalniettemin is het fijn wegzwijmelen bij 'Qntal IV'. Luister, om eens kennis te maken, naar 'Flamma'.

Overigens is Qntal een van de headliners tijdens het Summer Darkness-festival, medio augustus in Utrecht.

peter Donderdag 26 Mei 2005 at 12:10 pm | | review

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.