Downloaden

Het is een discussie die ik de afgelopen jaren vele malen voorbij heb zien komen: is het downloaden van muziek via p2p-programma's verantwoordelijk voor de dalende cd-verkoop? Volgens platenmaatschappijen is hier geen twijfel over mogelijk en getuige de felle acties van onder meer de RIIA en de Nederlandse Stichting Brein is er geen ruimte voor discussie. Zelf denk ik precies het tegenovergestelde: de mogelijkheid om muziek te downloaden zorgt ervoor dat je muzikale horizon wordt verbreed en je met nieuwe en interessante muziek in aanraking komt, waardoor de kans groter is dat je (al dan niet online) meer en breder georiënteerde muziek gaat aanschaffen - zo werkt het in ieder geval bij mij.

En dat is ook precies de conclusie van onderzoek dat is uitgevoerd door de Canadian Recording Industry Association (CRIA). De organisatie vroeg een groot aantal mensen naar de herkomst van de muziek op hun pc en de uitkomsten zijn opmerkelijk. De meeste muziek blijkt namelijk afkomstig te zijn van geripte (en gekochte!) audio-cd's. Op de tweede plaats komt het downloaden via p2p-netwerken. Volgens de CRIA gaat 25 procent van de ondervraagden niet tot de fysieke aanschaf over na het beluisteren van een mp3'tje. Je kunt het ook omdraaien: 75 procent doet dat dus wel. Verder blijkt dat Canadese jongeren tussen de 13 en 17 de meeste muziek aanschaffen, juist naar aanleiding van p2p-netwerken.

De reden waarom men minder muziek is gaan kopen, hebben weinig te maken met het illegale aanbod; dit wordt door slechts 10 procent genoemd. De overige antwoorden varieren van 'te duur' (16%), 'tijdgebrek' (13%), 'ik luister alleen naar de radio' (7%), 'ik heb een mp3-speler' (2%) en 'ik kijk meer tv' (2%). Met andere woorden: p2p is niet (meer?) de belangrijkste reden om minder muziek te kopen. Volgens Michael Geist, hoogleraar aan de universiteit van Ottawa, toont het onderzoek aan dat het downloaden geen negatief effect heeft op de verkoop van cd's of dvd's. De dalende verkoopcijfers hebben mijns inziens veeleer te maken met een verschuiving van de consumenteninteresse en het verouderde zakenmodel van de muziekindustrie dat daar geen rekening meehoudt.

Geist: ''In summary, CRIA's own research now concludes that P2P downloading constitutes less than one-third of the music on downloaders' computers, that P2P users frequently try music on P2P services before they buy, that the largest P2P downloader demographic is also the largest music buying demographic, and that reduced purchasing has little to do with the availability of music on P2P services.  I've argued many of these same things, but now you don't have to take my word for it; you can take it from the record labels themselves.''

Hier vind je de uitgebreide analyse van Geist, inclusief een link naar het originele rapport. Het wachten is nu op een ander onderzoek dat weer precies het tegenovergestelde aantoont...

peter Maandag 20 Maart 2006 at 8:52 pm | | sponstijd

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.