Grootverdieners

Hoe langer je er over nadenkt, hoe absurder de bedragen worden. Muziektijdschrift Billboard heeft een top 10 samengesteld van artiesten die de eerste helft van dit jaar (van november 2005 tot midden mei) het meeste geld verdienden met hun tournees. Op de eerste plaats staan de Rolling Stones, die met hun A Bigger Bang Tour in 2005/2006 147,4 miljoen dollar opstreken voor 45 concerten (de tour loopt nog steeds: maandag 31 juli treden de Stones op in de Amsterdam Arena). Op de tweede plaats staat U2 (73 miljoen dollar – ondanks enkele uitgestelde shows), gevolgd door Bon Jovi (65 miljoen), Billy Joel (47, 4 miljoen), Cirque du Soleil (38,7 miljoen met hun show Delirium), Aerosmith (35 miljoen), Coldplay (29 miljoen), Luis Miguel (25 miljoen), Trans Siberian Orchestra (24 miljoen) en Paul McCartney (17, 6 miljoen).

Ik weet niet of er van deze bedragen nog allerlei kosten afgaan, maar dan nog zijn dit cijfers waarbij ik alleen maar met mijn oren kan klapperen. En dit zijn slechts de opbrengsten van een half jaar, zonder de inkomsten uit de cd-, dvd- en merchandiseverkoop, sponsoring en tv-optredens. De entertainmentsector mag dan te kampen hebben met dalende cd-verkopen, er valt nog steeds veel geld te verdienen. Ik krijg alleen wel sterk de indruk dat de platenmaatschappijen de teruggelopen inkomsten proberen goed te maken door de prijs van een concertkaartje fors te verhogen – 60 euro voor een willekeurig concert in de Heineken Music Hall schijnt tegenwoordig de gewoonste zaak ter wereld te zijn. Stones-kaartjes beginnen bij zo'n 90 euro. Ben ik nu een krent als ik dit eigenlijk een gigantisch bedrag vind?

peter Dinsdag 25 Juli 2006 at 12:12 am | | interessant

Eén reactie

Okee, het zijn niet echt bedragen waar ik dagelijks over beschik, maar toch zet ik even wat kantvraagtekens bij deze bedragen. Het is mij niet geheel duidelijk of dit omzet of pure winst is. Zover ik de link heb kunnen volgen zijn deze cijfers gebasseerd op verkoop van kaarten en aantallen bezoekers plus gelicenteerde merchandising.
Bij het neerzetten van een productie komen er echter ook nog wat onkosten bij kijken,
Het gaat hier niet alleen om het productie team eromheen, maar ook om de onkosten die eenzelfde team standaard maakt. Ik denk hierbij aan:

Reiskosten van artiest en toebehoren. Catering. Roadies. Stroomverbruik Show, try-outs, opbouw en soundcheck.
Hotelkosten. Telefoonkosten internationaal manegment. Vergunningen (die worden ook doorberekend)
Als ik even na ga, is een gemiddelde ploeg opbouwers van 40 man, 3 dagen bezig met het opbouwen van een podium (dat ook weer ontworpen is door ??n of ander bureau (kassa!!!). Over het algemeen zijn deze opbouwers g??n Polen (qua loonindicatie) Deze opbouwers hebben recht op vrije catering (die ook weer bemand word door gemiddeld 4 koks, die op hun beurt voor hun salaris niet in een frietkot gaan staan.)
Een stapje verder ga ik nog met de bewaking, schoonmaak en verzekeringen. Als ik kijk naar de verschillende locaties waar concerten worden gehouden, en ik zie ook hoeveel "V"-tjes er lopen. En ook al het rotzooi wat er achter blijft na een concert. En ook nog eens beseffend dat de gehele organisatie voor dit soort dingen verzekerd moet zijn..

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar op veler verzoek zal ik dat niet doen..
Ik wil alleen maar zeggen dat de bedragen die bij een productie (toernee) inderdaad vaak in de miljoenen lopen, niet alleen ten goede komen bij de uitvoerende artiesten.

sus, (URL) - 04-05-’08 04:40
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.