Toekomstmuziek

In het december/januarinummer van techglossy Bright mijmert marketingcommunicatieadviseur (goed Scrabble-woord!) bij Karmanomics en voormalig EMI-directeur Kees Klomp over de toekomst van muziek en de ontwikkelingen die ons in 2007 staan te wachten. Erg interessant en ik denk dat hij het grotendeels bij het rechte eind heeft: artiesten en platenmaatschappijen zullen van elkaar worden losgekoppeld, waarbij muzikanten allianties aangaan met bedrijven die dezelfde imago nastreven of rechtstreeks hun muziek aan fans aanbieden.

Ik citeer: ''De muziekindustrie – muziek als eindproduct – zal in zijn huidige vorm verdwijnen. Muziek wordt primair een middel om imago en/of sales voor derden te genereren. Platenmaatschappijen kunnen hun huidige business niet langer rendabel exploiteren en zullen huwelijken met bedrijven uit andere industrieën aangaan. Het businessmodel van muziek verandert hierdoor van het verkopen van geluidsdragers in het verkopen van content van ter ondersteuning van de verkoop van andere producten. Muziek zal de komende jaren veel nieuwe verschijningsvormen krijgen: de laatste single van een superster die alleen klanten van een bepaald merk gratis kunnen downloaden; acts speciaal gevormd voor de introductie van een nieuw product; en bij de aanschaf van een nieuwe auto krijg je een mp3-speler vol autorijmuziek. En weer andere producten en merken hebben straks een eigen platenmaatschappij. Starbucks heeft die al met Hear Music, goed voor drie procent van de totaalomzet. De koffiehuisketen maakt maakt eigen compilaties en in sommige vestigingen in Amerika kun je je eigen cd'tje branden. Daartoe heeft Starbucks overeenkomsten gesloten met platenmaatschappijen. Er is een keuze uit 250.000 digitale nummers. Je geeft de playlist af bij de balie, drinkt koffie en neemt dat cd'tje na afloop weer mee.''

''Apple heeft met iTunes een revolutie in de muziekwereld teweeggebracht. Niet omdat het wel en wee van de muziekindustrie Apple aan het hart gaat, maar omdat Apple beseft dat muziek als ultieme software kan dienen voor de verkoop van hun hardware. In de muziekindustrie zelf komen dit soort innovaties niet van de grond. Ze blijven er denken in geluidsdragers, in plaats van dat ze stilstaan bij de vraag of dat exploitatiemodel nog wel waarde voor consumenten heeft. [...] De muziekindustrie kijkt naar binnen, terwijl de potentiële oplossingen buiten liggen. Alle echt vernieuwende muziekideeën komen niets voor niets van buiten de muziekindustrie. Denk aan Sellaband, een marktplaats waar bands en fans direct tot zaken kunnen komen. Zonder platenmaatschappij dus. Je koopt voor tien dollar een aandeel in een groep of artiest. Wie weet ontpopt de band zich tot een nieuwe U2, en dan heb je niet alleen de muziek in handen, maar gaan die aandelen je ook echt wat opleveren.''

''Qua muziekstijl zet de singer-songwritertrend door, die wordt nog authentieker. En wat die authenticiteit aangaat: er komt een totale herwaardering van pure muziekstromingen als soul, blues en jazz. En ik verwacht een belangrijke synthese in de dancescene. Tussen techno en hardcore. Maar wat daarbij belangrijker is, is dat underground en mainstream elkaar voor de eerste keer in de geschiedenis van de dance echt zullen vinden. Die muziek is ook over tien jaar nog te krijgen in de platenwinkels. Winkels die ondanks de vlucht van digitale muziek zullen blijven bestaan. Tenminste, de speciaalzaken. Net zoals onafhankelijke labels overeind zullen blijven. Het label Putumayo World zal bijvoorbeeld floreren. Dat komt doordat het ergens voor staat en dat zorgt voor binding. Een band die majors als Warner Music en Universal Music ontberen.''

Bron: december/januarinummer 2006/2007 Bright (nummer 13). Onderdeel van het artikel 'Verrekijkers' door Cor Hospes, pagina 69.

peter Donderdag 21 December 2006 at 11:51 pm | | overpeinzing

drie reacties

Een scrabblebord is maar 17 letters groot…

yak, (URL) - 22-12-’06 18:29

17 maar? Kun je nagaan hoe vaak ik het speel… ;-)

Araglin, - 22-12-’06 18:39

Ik moest het ook opzoeken hoor, ik wist dat het tegenviel omdat iemand anders mij er ook een keertje op wees ;0)

yak, (URL) - 23-12-’06 16:14
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.